Först Kommunal, sedan FIFA och nu Villaägarnas Riksförbund. |
Villaägarnas
Riksförbund verkar tro att lögn blir sanning bara man upprepar den tillräckligt
ofta. I senaste numret av deras medlemstidning Villaägaren upprepar man en
historia som de kokat ihop och som publicerades på deras hemsida för snart två
månader sedan. Den var osann då och den är lika osann idag.
Historien handlar
om husägaren Sara Noori som är missnöjd med vårt system trots att den
fuktmätning som gjordes visar att systemet fungerade som utlovat. Däremot kvarstod
ett problem med kondens i två utrymmen (som inte kan lösas med elektroosmos) vilket
vår montör upplyste henne om. Trots detta vidtog hon inga åtgärder utan valde i
stället att anmäla Arid till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som tillbakavisade hennes yrkande och friade
Arid.
Det är ju
förståeligt om Sara Noori inte vet skillnaden mellan kapillär fukt och kondens
men man kan ju tycka att Villaägarnas så kallade experter borde hålla reda på
detta. I stället inger man Sara Noori falska förhoppningar, utnyttjar hennes
okunskap om hur ARN och det svenska rättsväsendet fungerar och lägger ord i
hennes mun. Likaså har Villaägarna gjort Sara Noori en stor otjänst genom att
övertala henne att montera ner systemet.
Vem är det egentligen som ljuger?
I artikeln påstås
att ”hade Sara haft en egen fuktmätning,
hade utgången (hos ARN) blivit den motsatta”, hur man nu kan vara så säkra
på det?! Lite längre ner i samma artikel påstår Sara att ”Vi tog hit ett annat bolag än Arid, som mätte och kunde konstatera att
fukten är kvar i väggarna.” Uppenbarligen är det något som inte stämmer;
antingen har man en egen fuktmätning eller inte. Och har man verkligen genomfört
en egen fuktmätning borde det rimligen finnas dokumentation som styrker detta
men någon sådant har aldrig presenterats, varken i anmälan till ARN eller i
artikeln.
I artikeln påstår
Sara Noori även att vi har fuskat med kontrollmätningen eftersom hon och hennes
man inte befann sig i Sverige den 27 juni 2015 då mätningen genomfördes.
Sanningen är den att hon uppdrog till en inneboende att släppa in vår montör
och att denna inneboende dessutom var med under hela tiden mätningen gjordes. Eftersom
varken Sara Noori eller hennes make var närvarande, var det bara vår montör som
skrev under protokollet. Kontrollmätningen gick alltså till på det sätt som
Sara Noori själv föreslog. Allt annat är lögn och förbannad dikt.
Slutligen vill vi
än en gång bemöta Sara Nooris påstående om att vår montör skulle ha begärt
”svart betalning” för att montera en fläkt. Detta är inget annat än rent
förtal. Sanningen är den att det var Sara Noori som ville få jobbet gjort utan
kvitto, vilket vår montör bestämt avvisade. Dessutom upplyste han henne om att
det med tanke på missat ROT-avdrag inte var en särskilt bra affär.
Varför är Villaägarna rabiata motståndare
till ny teknik?
Det är
naturligtvis beklagligt att Sara Noori på grund av språkförbistring eller ren
okunskap upplever att systemet inte fungerar som utlovat, trots att den mätning
som gjorts visar på motsatsen. Än värre är att Villaägarnas Riksförbund
utnyttjar henne för sina egna dunkla syften. Villaägarnas Riksförbund är inte
det minsta intresserade av sanningen, vad som är bäst för deras medlemmar eller
om Sara Noori får en torr källare eller inte. Det enda de är intresserade av är
att stoppa all ny teknik som utmanar traditionella dräneringsmetoder med
cellplast, isolerskivor och dräneringsrör av PVC. Frågan är vad Villaägarna
tjänar på detta?
P.S. Sara Noori
är den enda av över 500 svenska kunder som har anmält Arid till Allmänna
Reklamationsnämnden. Ingen annan. Ingen har heller anmält oss till
Marknadsdomstolen. Har du själv råkat
illa ut av Villaägarna eller vill stödja vår kamp – gilla
oss på Facebook. D.S.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar